Graba și grebla. Op-Ed de Victor Pelin

Din aceste considerente, noua guvernare trebuie să ia în considerare și probabilitatea venirii unor vremuri nu tocmai bune pentru planurile sale mărețe. De aceea, pentru a se asigura de susținerea cetățenilor, acțiunile PAS ar trebui să fie corecte, conforme legilor, evitând crearea și consolidarea precedentelor reprobabile…”

După sac – și  petec?

Guvernarea Partidului Acțiune și Solidaritate (PAS) se grăbește să convingă cetățenii că vremurile bune chiar au venit. Punct de start al vremurilor bune a servit convocarea sesiunii extraordinare a Parlamentului pentru începutul demontării moștenirii guvernărilor precedente și a reclădirii instituțiilor statului. Este, oarecum, firesc să fie așa. Totuși, contează nu doar ce face noua guvernare, ci și cum face. Experiența care-i lipsește PAS-ului, deocamdată, va fi rodul activității acestuia. În acest context, începutul activității PAS, cu încălcarea normelor transparenței decizionale și a procedurilor legislative, reprezintă un semnal extrem de îngrijorător.

Răspunzând criticilor referitoare la încălcările comise, exponenții PAS fac ochii mari și se miră că nu le sunt înțelese intențiile nobile. De parcă toate guvernările precedente nu ar fi avut astfel de intenții. Cetățenii știu că intențiile au fost întotdeauna nobile, de aceea au și votat de-a lungul anilor diverse garnituri politice, rezultatele au fost însă dezastruoase. Argumentele PAS în favoarea ignorării normelor transparenței decizionale sunt de-a dreptul curioase – așa a procedat și guvernarea precedentă a socialiștilor, care în decembrie 2020 a adoptat în mare grabă, pe bandă rulantă, un șir de legi importante. Curiozitatea aici constă în faptul că PAS își permite să preia în mod conștient experiența condamnabilă a predecesorilor săi, știind că jumătate din legile menționate au fost ulterior declarate neconstituționale de către Curtea Constituțională (CC). A propos, CC ne-a obișnuit deja cu declararea neconstituționalității actelor normative adoptate cu încălcarea procedurilor prescrise!

Așadar, chiar de la începutul pretinselor vremuri bune, PAS parcă și-ar fi propus să ne convingă că, de fapt, nu se poate detașa de reflexele condiționate de interesele perene ale clasei politice moldovenești. În acest context, similitudinea acțiunilor noilor și vechilor guvernanți se redă prin vechiul proverb: după sac – și petec. Guvernarea se schimbă, iar moravurile acesteia rămân neschimbate. PAS a decis să plătească tribut tradiției, calcând deliberat pe aceleași greble ca și predecesorii săi la guvernare. Întrebarea e dacă ne putem aștepta la rezultate diferite de pe urma acțiunilor de același gen?

De dragul adevărului trebuie să menționăm că după criticile aduse, exponenții PAS au asigurat opinia publică că dezbaterile și consultările, ce urmau să fie organizate înaintea includerii proiectelor de legi pe agenda sesiunii extraordinare, vor fi organizate înaintea adoptării proiectelor din agendă în lectura a doua.

Hei, guvernare, сам дурак… Ну погоди!  

Nu încape îndoială că moștenirea pe care a primit-o noua guvernare, în special calitatea instituțiilor de drept și de reglementare, este mai degrabă o povară decât un activ prețios. Însă graba cu care guvernarea PAS a început să acționeze în vederea reformării instituțiilor îi știrbește mult din reputația care abia urmează să-și prindă contururile. Este adevărat că fără instituții eficiente vremurile bune nu vor poposi vreodată pe teritoriul Republicii Moldova. Dar în loc de acțiuni chibzuite, bazate pe un concept clar al marii curățenii, am asistat cu toții la un șir de acțiuni sporadice, însoțite de amenințări la adresa șefilor și angajaților unui șir de instituții.

În mod normal, era de așteptat ca noua guvernare să elaboreze, la început, criteriile de evaluare a performanțelor instituțiilor, pe care să le aplice de o manieră competentă, astfel încât nimeni să nu pună la îndoială concludența și eficacitatea acestora. N-a fost să fie! În mare grabă, șeful statului și câțiva deputați PAS au întreprins un atac la adresa Procuraturii și a procurorului general, alertând opinia publică, și abia după aceasta a urmat înregistrarea proiectul de modificare a legii cu privire la Procuratură. Pornirile noii guvernări au fost evidențiate și de prim-ministrul, Natalia Gavriliță, care i-a îndemnat pe membrii cabinetului său de miniștri să fie și procurori în procesul marii curățenii din instituțiile subordonate.

În circumstanțele menționate, răspunsul Procuraturii nu s-a lăsat așteptat, acesta fiind pe potriva acțiunilor noilor guvernanți. Replica Procuraturii la adresa guvernării a fost că aceasta din urmă este incompetentă și pasibilă de pedeapsă, de genul – Сам дурак! și Ну погоди! Această reacție trezește îngrijorări, fiindcă atestă că antagonizarea a precedat procesul de evaluare a performanțelor instituțiilor, ceea ce anunță o confruntare îndelungată între guvernare și instituții autonome ale statului. Consecutivitatea acțiunilor și fundamentarea acestora contează mult pentru a fi susținute sau respinse. De aceea, nu ne rămâne decât să constatăm că ceea ce se putea face de o manieră acceptabilă – impunerea argumentată a evaluării performanțelor instituțiilor, s-a făcut în mare grabă și anapoda. Astfel, deocamdată, noua guvernare nu pare a fi mai competentă decât instituțiile pe care dorește să le reformeze. Este o dovadă în plus a veridicității proverbului: după sac – și  petec!

Concluzii

PAS și-a început activitatea de guvernare călcând prin străchini și pe greble mai vechi și mai noi. Dar nu există rău fără bine. Dacă își va recunoaște gafele, are destul timp pentru a le repara și a-și realiza programul de guvernare.

Venirea vremurilor bune depinde nu doar de competența și coerența acțiunilor noii guvernări, dar și de un șir de factori obiectivi: evoluția crizei pandemice; efectele schimbărilor climaterice asupra agriculturii; prețurile la agenții energetici; conjunctura economică internațională și regională etc. Din aceste considerente, noua guvernare trebuie să ia în considerare și probabilitatea venirii unor vremuri nu tocmai bune pentru planurile sale mărețe. De aceea, pentru a se asigura de susținerea cetățenilor, acțiunile PAS ar trebui să fie corecte, conforme legilor, evitând crearea și consolidarea precedentelor reprobabile.

Cetățenii, în mod firesc, ar trebui să rămână în așteptarea vremurilor bune pentru care au votat. Dar despre acesta va fi oportun să se vorbească atunci când: pensiile și salariile vor fi în măsură să le asigure un nivel de trai decent; economia va prinde turațiile proiectate și va dezvolta noi capacități de creștere; drepturile cetățenești și dezvoltarea culturii vor atinge nivelul depășirii de către Republica Moldova a statutului de provincie agrară subdezvoltată a Europei; tinerii vor prefera să rămână în țară și să-și construiască cariera profesională aici, etc. Așadar, suntem încă mult prea departe de a constata venirea vremurilor bune, dar trebuie să acționam consolidat în direcția cuvenită.

Citește mai mult: https://www.ipn.md/ro/graba-si-grebla-op-ed-de-victor-pelin-7978_1083761.html#ixzz73ly29fho